דגשים להתנהלות נכונה בחקירת סמים אצל מצ"ח  

לא בכדי העבירות השכיחות ביותר במסגרת הצבאית הן עבירות של שימוש ואחזקת סמים. למרות שינוי כיוון בחברה הישראלית ומערכת המשפט הישראלית לגבי שימוש בסמים, במיוחד קלים כגון קנאביס, בצה"ל עבירות אלו נשפטות ולעיתים לחומרה. לפיכך חשוב לדעת כיצד להתנהל במידה ונפתח הליך חקירה במשטרה הצבאית לגבי עבירות אלו.

 

הזימון לחקירה ושירותי עריכת דין

המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) יכולה לנקוט בשני מישורים כדי להביא חייל לחקירה. הדרך הראשונה, שלמרות שהיא נשמעת ההגיונית ביותר, היא פחות שכיחה, הינה זימון מסודר לחקירה. כאשר מתקבל זימון כזה, הצעד הראשון שעל החייל לעשות הוא לפנות לעורך דין צבאי שייצג אתכם עוד טרם תחילת שלב החקירה.

עם זאת, צורת הזימון השכיחה יותר, היא למעשה אינה זימון אלא לקיחת החייל שלגביו יש חשדות לחקירה ואף מעצר מהבסיס או מהבית. כאשר זהו המצב, חשוב מאוד לא להיבהל ולדעת כי יש מי שיכול להגן עליכם. למרות האינסטינקט הראשוני לא לשתף את הקרובים אליכם, דווקא שיתוף זה יכול לתת את המידע והתמיכה הנדרשת לאור מצב לא נעים זה. חשוב להבין כי גם במצב זה, זכותכם לבקש סיוע משפטי טרם החקירה הראשונית.

המסייעת – משרד עורך דין עם 23 שנות ניסיון יודעים לתת מענה וליווי מוצלח בשני המצבים, ולשפר באופן משמעותי את תוצאות החקירה והתוצאה המשפטית של מצב ביש זה בכללותו.

עבירות בצבא

 

התנהלות מול מצ"ח

אחד היתרונות של חוקרי מצ"ח ובכלל שוטרי מצ"ח, היא כי בעוד החייל אינו מודע לכלל האופרציה והזכויות המגיעות לו, חוקר מצ"ח מצויד בטקטיקות שונות שמאפשרות לו להפעיל לחץ על הנחקר. לכן דבר ראשון שעל חייל שנמצא במצב זה לעשות הוא לעמוד על הזכויות שלו. כאמור, הזכות הראשונה היא להיות מיוצג על ידי עורכי דין מנוסים (יש גם אפשרות להיות מיוצג על ידי הסנגוריה הצבאית).

חייל שנמצא בסיטואציה מבלבלת ומאיימת זאת יכול למעוד בלשונו או להתנהג באופן שייתן יתרון לחוקר מצ"ח. לפיכך חשוב לזכור מספר כללים להתנהלות נכונה בחקירת מצ"ח על עבירות סמים:

  1. אי אפשר שלא להדגיש זאת שוב ושוב – יש להתייעץ עם עורך דין מטעמך ולסמוך רק עליו.
  2. זכותך לדעת על אילו עבירות חוקרים אותך ומה הוא החשד המרכזי.
  3. יש לקרוא בעיון רב כל מסמך שמחתימים אותך עליו.
  4. החוקר הצבאי ינסה להתיש אותך עם חקירה ארוכה ושאלות שחוזרות על עצמן – חשוב שלא לתת לטקטיקה זאת להשפיע עליך וחשוב לדבוק בגרסתך.
  5. זכותך לשתוק ולא לענות על שאלה כלשהי, או בכלל לא לענות על אף שאלה, בכדי לא להפליל את עצמך.
  6. חוקרים ינסו טקטיקות שונות החל מנחמדות ועד איומים של ממש. יש לזכור כי אלו רק שיטות חקירה וכי הדבר החשוב הוא לשמור על גרסה אחידה ומהימנה, לא משנה באיזו טקטיקה יבחרו החוקרים לנקוט.
  7. יש לזכור כי מרגע שהינך במתקן מצ"ח, מהלכי החקירה ממשיכים גם מחוץ לחדר החקירות ואין מצב שלא יוכל להיות מנוצל לצורכי החקירה ולהפללתך בחשדות המיוחסים לך. לכן יש להיזהר שלא למעוד בלשונך ולא לספק חומרי חקירה נוספים.

 

לסיכום  

מרגע שמצאת את עצמך במצב בו זומנת או נלקחת לחקירה, חשוב להבין שיש מוצא גם אם המצב נראה רע. יש לבקש כבר טרם החקירה הראשונה לקבל ייצוג של עורכי דין מנוסים בתחום המשפט הצבאי, ולהסתייע בעו"ד שיש לו הצלחות רבות בתחום עבירות הסמים בצבא.

 

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
שירות צבאי
עורך דין צבאי
דגשים להתנהלות נכונה בחקירת סמים אצל מצ"ח  

לא בכדי העבירות השכיחות ביותר במסגרת הצבאית הן עבירות של שימוש ואחזקת סמים. למרות שינוי כיוון בחברה הישראלית ומערכת המשפט הישראלית לגבי שימוש בסמים, במיוחד קלים כגון קנאביס, בצה"ל עבירות