מהם גירושין שלא בהסכמה ואיך בכל זאת מתגרשים?

בישראל, תביעות הגירושין נמצאות בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני. לפי חוקי הדין הדתי, על מנת להתגרש, יש צורך בהסכמתם של שני הצדדים. אם אין הסכמה, על בן הזוג שמעוניין בגירושין להוכיח שיש לו עילות גירושין, המאפשרות פסק דין הכופה את הגט. מהן עילות גירושין ומה עושים במקרה של סירוב גט?

כאשר בני זוג מחליטים להתגרש, הם יכולים להסכים על התנאים ולחתום על הסכם גירושין. הסכם זה יכול להיות מאושר על ידי בית הדין הרבני או על ידי בית משפט לענייני משפחה. לאחר אישורו ניתן לקיים את טקס הגט. אם בני הזוג לא מגיעים להסכמה בעת התהליך, עליהם להגיש תביעה לגירושין בבית הדין הרבני.

 

בית הדין הרבני

בישראל יש שתי ערכאות משפטיות המוסמכות לדון בדיני משפחה. אמנם, בבית משפט לענייני משפחה לא ניתן לקבל חותמת סופית לתהליך הגירושין. הסמכות לכך נתונה בידי בית הדין הרבני באופן בלעדי עבור יהודים. תחילת התהליך היא פתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני. במידה שיש הסכמה בין בני הזוג על תנאי הגירושין, הם יכולים לחתום על הסכם גירושין.

האישור להסכם יכול להינתן על ידי בית משפט לענייני משפחה או על ידי בית הדין הרבני. בכל מקרה, גם אם בית משפט לענייני משפחה אישר את ההסכם, עליו להיות מאושר גם על ידי בית הדין הרבני לפני קיום טקס הגט. במקרה שבני זוג החליטו להתגרש אך אינם מגיעים להסכמות בנוגע לתנאים, עליהם להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני.

 

עילות לגירושין

על תחום הנישואין והגירושין במדינת ישראל חלים חוקי הדין הדתי. אם אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש אך הצד השני לא, עליו להוכיח שיש לו עילה מוצדקת לכך. על העילה לעמוד בחוקי ההלכה. דוגמאות לעילות גירושין הן בגידה, עקרות של אחד מבני הזוג, אלימות, מומים פיזיולוגיים ונפשיים והתנהגות פוגענית כלפי בן הזוג ו/או כלפי הילדים.

מומלץ להגיש כמה עילות על מנת להעלות את הסיכוי שבית הדין הרבני יקבל אותן. עם זאת, חשוב שיהיו ראיות ומסמכים שיוכיחו אותן וחשוב לא להגיש עילות שיכולות לעמוד בסתירה האחת לשניה. במידה שהעילה מוצדקת לדעת בית הדין הרבני, הוא יכול לחייב גט באמצעות פסק דין.

 

סירוב לגט

לעיתים, גם לאחר שבית הדין הרבני נותן פסק דין המחייב גט, יכול לקרות מצב של סירוב לגט על ידי אחד מבני הזוג. במקרה זה, בית הדין הרבני יכול לפסוק על כפיית הגט. כאשר כפיית הגט מוטלת על הבעל במקרה שלא הסכים לתת לאשתו גט, עליו למסור לה אותו תוך חצי שנה. אם הוא לא עושה זאת, ניתן להפעיל עליו סנקציות שיגרמו לו לתת את הגט. הסנקציות יכולות להיות כלכליות, חברתיות ואף להגיע למאסר.

 

סירוב לקבלת הגט

על פי חוקי ההלכה, במקרה שאישה מסרבת לגט של בעלה, לא ניתן להכריח אותה לעשות כן. במקרים כאלה, ייתכן שבית הדין הרבני יתיר לבעל להתחתן שנית. לפני שיתיר זאת, על בית הדין הרבני לוודא שלאישה אין סיבה מוצדקת לסירוב הגט.

להתגרש ללא הסכמה ואיך בכל זאת מתגרשים

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
להתגרש ללא הסכמה ואיך בכל זאת מתגרשים
עורך דין גירושין
מהם גירושין שלא בהסכמה ואיך בכל זאת מתגרשים?

בישראל, תביעות הגירושין נמצאות בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני. לפי חוקי הדין הדתי, על מנת להתגרש, יש צורך בהסכמתם של שני הצדדים. אם אין הסכמה, על בן הזוג שמעוניין