מהן ערכאות השיפוט במדינת ישראל?

במדינת ישראל ישנן ערכאות שיפוט רבות ושונות. ערכאת שיפוט, היא בעצם סמכות השיפוט של בית דין מסוים בעת שהוא דן בתיק או במקרה משפטי מסוים. בכל מקרה של פנייה לבית המשפט, יש להבין לאיזה בית משפט, כלומר לאיזו ערכאה, יש לפנות, בכדי שתטפל במקרה המשפטי שלשם פתרונו פונים לבית המשפט. נסביר מעט על הערכאות השונות במדינת ישראל. 

 

ערכאות השיפוט השונות במדינת ישראל

ערכאות השיפוט בישראל מתחלקות פי הסמכות של בית המשפט לדון בתיק מסוים. לדוגמא, במקרה של חייל שעבר עבירה פלילית של אחזקה או סחר בסמים מסוכנים, בית הדין שמוסמך לדון במקרה הוא בית הדין הצבאי. במקרה של עבירת תעבורה, בית הדין לתעבורה הוא הערכאה בה ידונו במקרה זה. בישראל יש מספר גדול של ערכאות, נפרט חלק מהן וניתן הסבר תמציתי עליהן ועל ההבדלים ביניהן.

 

בתי משפט שלום ומחוזי

בתי משפט שלום ומחוזי הן הערכאות הראשונות שאליהן פונים במקרה של הליך משפטי. בית משפט מחוזי יטפל בפניות שאינן בסמכות בית משפט שלום, וכמו כן יטפל בערעורים שהוגשו על פסיקת דין של בית משפט שלום.

בית משפט שלום לא מוסמך לדון במקרים אזרחיים שבהם הסכום הנדון הוא למעלה למיליון ₪, ולא מוסמך לדון במקרים פליליים שהעונש בגינם הוא מעל שבע שנות מאסר. במקרים אלה יועבר התיק בצורה אוטומטית לבית משפט מחוזי.

ברמת ערכאה זאת קיימים גם בתי משפט לענייני משפחה, נוער, תעבורה, תביעות קטנות ובית המשפט לעניינים מקומיים. לכל אחת מערכאות אלה יש את סמכות השיפוט המצומצמת יחסית שלה. אם יש לכם צורך בפנייה לבית משפט שלום או מחוזי בכדי לפתור מחלוקת לגבי צוואה או ירושה, עורך דין גיא קמרי ישמח לעמוד לשירותכם.

 

בית המשפט העליון ובג"צ

בראש הפירמידה של מערכת המשפט בישראל עומד בית משפט עליון. בית משפט זה משמש לשתי מטרות. הראשונה – פסיקה במקרים בהם הוגש ערעור על בית משפט מחוזי. כלומר, במקרים בהם ההליך המשפטי הגיע בפעם הראשונה אל בית משפט מחוזי ולכן ניתן לערער על הפסיקה בו.

הכובע השני של בית המשפט העליון הוא בית דין גבוה לצדק. במקרים כאלה דן בית המשפט בסוגיות שיש להם משמעות ציבורית נרחבת וכבדה, והוא משמש גם כבית משפט לענייני החוק עצמו.

 

בתי דין דתיים שונים

בתי דין ששואבים את הסמכות שלהם ישירות מבית המשפט העליון, הם גם בתי הדין הדתיים השונים. בישראל קיימים בעיקר בתי דין יהודיים ובתי דין מוסלמיים. בתי דין אלה בדרך כלל דנים במקרים של גירושין לפי הדת הרלוונטית ולא עוסקים כמעט בתחומים אחרים.

 

ערכאות השיפוט במדינת ישראל – סיכום

במדינת ישראל ישנן ערכאות שיפוטיות רבות, שכולן ביחד מרכיבות את מערכת המשפט הישראלית. לכל בית דין במערכת זאת יש את הסמכות שהוענקה לו על ידי המדינה לשפוט במקרים משפטיים מסוימים. בעת פנייה אל מערכת המשפט, יש לבדוק לאיזה ערכאה פונים בכדי לטפל במקרה המשפטי.

בתי משפט

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
בתי משפט
עריכת דין
מהן ערכאות השיפוט במדינת ישראל?

במדינת ישראל ישנן ערכאות שיפוט רבות ושונות. ערכאת שיפוט, היא בעצם סמכות השיפוט של בית דין מסוים בעת שהוא דן בתיק או במקרה משפטי מסוים. בכל מקרה של פנייה לבית