נהיגה בשכרות – מתי נהג נחשב שיכור

לכל אדם ישנו מבנה פיזיולוגי אחר. לכן, על כל אדם כמות האלכוהול שהוא צורך משפיעה באופן אחר. הגדרת השכרות בחקיקה הישראלית מכירה בהבדלים הללו ולכן אין כמות אלכוהול אסורה אלא רמת אלכוהול אסורה בדם.

מדובר על הבדל משמעותי שכן בהתאם למאפיינים הפיזיים השונים, למשל גובה, כמות חילוף חומרים, משקל ועוד, נגזרת כמות האלכוהול בדם. כלומר, גם אם שני אנשים שותים את אותה כמות האלכוהול כמות האלכוהול שלהם בדם יכולה להיות אחרת.

 

מהי כמות האלכוהול האסורה בדם?

החוק הישראלי קובע שמעל לכמות אלכוהול מסוימת בדם אדם נחשב שיכור. הנהיגה בשכרות היא כמובן אסורה. כמות האלכוהול שהחל ממנה אדם מוגדר שיכור היא 0.05% של אלכוהול – דבר שלא ניתן לדעת ללא בדיקה מיוחדת.

על אף שלא ניתן לקבוע בדיוק, לרוב, ככלל אצבע, אנשים רזים או נמוכים לרוב יוכלו לשתות כ-כוס משקה אחת, בעוד שאנשים גבוהים יותר או שיש להם מבנה גוף כבד יותר, יכולים לשתות שתי מנות.

 

האם ישנן אוכלוסיות שיש להן סף אחר?

הקביעה שהוצגה למעלה איננה רלוונטית לשתי אוכלוסיות מיוחדות – נהגים חדשים ונהגי רכב ציבורי או רכב הנושא משא כבד (נניח משאית). לשתי האוכלוסיות האלו איסור לשתות כלל, ולכן החל מ0.01% הם נחשבים שיכורים ומבצעים עבירה פלילית במידה והם בוחרים לנהוג.

 

מהי הענישה הפלילית?

כאמור, נהיגה בשכרות היא עבירה פלילית חמורה. בהתאם, העונש על עבירה זו, לפי פקודת התעבורה יכול להגיע לכדי שלילית רישיון של תקופה בין שנתיים לארבע שנים (תלוי כמה פעמים נהג נתפס נוהג שיכור – ככל שאדם נתפס יותר מפעם אחת ניתן להגדיל את תקופת השלילה).

כמו כל מצב חוקי, לבית המשפט ישנו שיקול דעת רחב להקל או להקטין את העונש – זאת בהתאם לטיעונים משפטיים משכנעים ונסיבות מקלות שיכולות להוביל את בית המשפט לכך – דבר שעורכי דין המתמחים בתחומי נהיגה בשכרות יודעים.

 

מדיניות המשטרה

למרות הכמות הקבועה בחוק, למשטרת ישראל ישנו סף גבוה יותר. הסיבה לכך שהמשטרה בוחרת לעכב נהגים רק אם סף האלכוהול בדם שלהם (או בבדיקת האוויר הנשוף) היא גבוהה יותר משום שמדובר בבדיקות שאינן מדויקות ויכולות להיגרם טעויות – לכן מעל הסף המשטרתי בוודאות אנשים עברו על החוק.

הסף המשטרתי ככל הנוגע לנהגים צעירים למשל, בשונה מן הקבוע בחוק (עד חמישים מיקרוגרם בבדיקת אוויר נשוף) הוא מאה מיקרו גרם (כפול מן הסוף הקבוע בחוק).

כל סיטואציה היא שונה ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע הבקיא במקרים השונים הקשורים בשכרות (למשל במצב ובו המשטרה בוחרת לעכב אדם בניגוד למדיניות המשטרתית), לכן כדאי לברר את העובדות הקונקרטית במהירות האפשרית, להתייעצות עם עורך דין תעבורה.

נהיגה בשכרות

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עו"ד תעבורה
נהיגה בשכרות – מתי נהג נחשב שיכור

לכל אדם ישנו מבנה פיזיולוגי אחר. לכן, על כל אדם כמות האלכוהול שהוא צורך משפיעה באופן אחר. הגדרת השכרות בחקיקה הישראלית מכירה בהבדלים הללו ולכן אין כמות אלכוהול אסורה אלא