הסכם שלום בית – המשמעות המשפטית ולמה זה חשוב

לזוג נשוי שנקלע למשבר וזקוק להתערבות משפטית יש אפשרות לעצור בתחנה אחרונה לפני הגירושים, שאולי תציל להם את הנישואים. "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין" הוא הסכם משפטי בין בני זוג שמעגן את היחסים ביניהם, את האופן שבו יעבדו על תיקון המשבר, ואת הסכם הגירושים העתידי שיכנס לתוקף במקרה שהנישואים לא יחזיקו מעמד למרות ניסיונות התיקון.

מסמך כזה יכול למנוע התדרדרות ביחסים, ואם הוא לא יציל את הנישואים הוא לפחות יביא לגירושים בהסכמה ולא במלחמה. בתהליך הגירושים ישנה אפשרות לעצור את התהליך של ההתדרדרות בין הצדדים ולנסות להציל את הזוגיות באמצעות הסכם שלום בית, או הסכם שמכונה "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין". מדובר בהסכם שמעגן באופן משפטי את הניסיון של הזוג לאחות את הקרעים על ידי סעיפים שמוסכמים על השניים, ומקבלים תוקף משפטי כשהזוג מאשר אותו בפני שופט.

"הסכם שלום בית יכול גם להיחתם כחלק מדרישה של בית דין רבני, כניסיון אחרון לפני שבית הדין יקבע מועד למתן גט" אומר לנו עורך דין עודד וולף. ההסכם יכלול תנאים והוראות על האופן שבו הזוג ינהל את החיים הזוגיים וכיצד ישקם אותם, וכן יוגדרו התנאים להצלחה או כישלון של התהליך. בנוסף הסכם כזה יכלול חלק שיהפוך להסכם גירושים אם הזוג לא יצליח להציל את הנישואים למרות הניסיונות.

 

מה זה בכלל שלום בית?

"שלום בית" הוא מושג שמקורו בתלמוד, ואשר כיום משמש במשמעות של החזרת הזוגיות למסלול תקין בעת משבר שעלול להוביל לגירושים. בהליכי גירושים קורה לא פעם שאחד הצדדים מעוניין לנסות לתקן ולהחזיר את הקשר למסלולו, בעוד שהצד השני מעוניין לסיים את הקשר ולהתגרש.

המושג "שלום בית" משמש לא פעם בבתי הדין הרבניים בישראל, אשר גם מהווים את הערכאה המשפטית היחידה שבה יכולים יהודים להתגרש. כאשר אחד מהצדדים מבקש "שלום בית", הנטייה של הדיינים תהיה לדרוש מהזוג ניסיון לשיקום, גם אם הצד השני לא מעוניין בכך. ובגלל שלבית הדין הרבני יש בלעדיות על גירושים, הרי שאם הזוג רוצה להתגרש רשמית ולהיות מוכר כגרוש במדינת ישראל, הוא חייב לשמוע בקול בית הדין ולעשות ניסיון לשלום בית.

שלום בית

מהו הסכם שלום בית ולחילופין גירושין?

תהליך של "שלום בית" יכול להיות תהליך אישי שמתנהל בין בני הזוג בלבד, והוא יכול להיות תהליך משפטי, שכולל הסכם, תנאים, ומעורבות של בית משפט או בית דין. בהסכם "שלום בית ולחילופין גירושין" הזוג נכנס לתהליך אישי שיש לו עוגן משפטי בדמות הסכם מאושר על ידי בית הדין או בית משפט. זה יכול להיות מיוזמה של אחד מבני הזוג, או שניהם, או של בית הדין.

בהסכם, שהזוג מנסח בעזרת עורך דין, מופיעים התנאים לשלום בית, כמו לדוגמא התחייבות ללכת לייעוץ זוגי, התחייבות לסייע במטלות הבית, לצאת לבילוי זוגי פעם בשבוע, ואפילו התחייבות לישון באותה מיטה; לצד זאת, מופיע בהסכם זה גם "הסכם גירושים למגירה", כלומר, הסכם גירושים שייכנס לתוקף אם התהליך של שלום בית יכשל.

 

פיצוי על בגידה

הסכם שלום בית יכול גם להיות מעין כלי למניעת בגידה או לפיצוי במקרה של בגידה. על פי היהדות, כאשר גבר בוגד באשתו, אין מניעה הלכתית לנסות לתקן ביניהם את היחסים (בניגוד לאישה שבגדה, שאסורה על בעלה וחייבת להתגרש). אבל במקרה של בגידה, הרבה פעמים האמון נפגע כל כך, שהאישה חוששת שהגבר שוב יבגוד.

ובכן, אפשר להכניס סעיף להסכם שלום הבית לפיו אם הבעל ייתפס בוגד שוב, הוא יצטרך לשלם פיצוי מאוד גבוה לאישה. סעיף כזה מהווה מעין הכרזה כנה מצד הבעל, שאינו רוצה לשוב לבגוד.

 

מה התוקף של "שלום בית"?

תהליך של שלום בית יכול להסתיים בכמה צורות. יכול להיות שבזכות תקופת הניסיון הזו ובזכות רצון כן של בני הזוג לתקן את היחסים ביניהם, הזוגיות תשתקם ובני הזוג ימשיכו את חייהם כזוג נשוי באושר. במקרה כזה, הסכם שלום הבית כבר לא רלוונטי, התיק ייסגר והזוג ימשיך את החיים כרגיל. אפשרות אחרת היא שהניסיון לא צלח.

זה יכול להיות בגלל שאחד מבני הזוג לא באמת עשה מאמץ לתקן, וזה יכול להיות בגלל שיש לזוג קשיים ששני הצדדים לא מצליחים לגשר עליהם. במקרה כזה, כאשר הזוג יתייצב בפני בית הדין הוא יעדכן שהניסיון לא הצליח, ואז הדרך כבר קצרה לקבלת הגט. וכמובן, אם יש בהסכם שלום הבית התייחסות לתנאים שאם לא יתמלאו אז ממשיכים מכאן לגירושים – הם יסמנו את התוקף של ההסכם. לקריאה נוספת ועוד מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה >>>

הסכם שלום בית

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
הסכם שלום בית
עריכת דין
הסכם שלום בית – המשמעות המשפטית ולמה זה חשוב

לזוג נשוי שנקלע למשבר וזקוק להתערבות משפטית יש אפשרות לעצור בתחנה אחרונה לפני הגירושים, שאולי תציל להם את הנישואים. "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין" הוא הסכם משפטי בין בני זוג