הכל על ירושה של שטח חקלאי

הורשה של שטח חקלאי או נחלה בישראל, צריכה לעמוד בשלל כללים, תקנות וחוקים שלא תקפים במקרה של הורשה של נדל"ן מסוגים אחרים. מכיוון שכך, הליך כתיבת הצוואה, חלוקת העיזבון וכל התהליכים שקשורים בכך, שונים במקרה של נחלה חקלאית. בכתבה זו נפרט אודות ירושה של נחלה חקלאית וכיצד ניתן לעשות זאת בצורה נכונה. 

 

מהי נחלה בישראל ומה הקשר לדיני ירושה?

מדינת ישראל הצעירה, זאת שלפני שישים שנה בערך, שמה לעצמה למטרה לפתח את החקלאות ואת האזורים הכפריים שבה ככל האפשר. מכיוון שכך, בשנים אלו חולקו שטחים חקלאיים רבים לתושבים של קיבוצים וישובים. שטחים אלה נקראים נחלות, והם מיועדים לפיתוח של משק חקלאי עבור בעל החלקה ומשפחתו.

נחלות אלה חולקו מראש בכדי שיהיה ניתן לקיים על כל אחת מהן משק חקלאי מתפקד. מסיבה זאת הן לא נועדו לחלוקה אלא להישאר כנכס אחד שנמצא בבעלותה של משפחה אחת. חוסר היכולת לחלק נכסים אלו הוא זה שקושר אותם לדיני ירושה.

 

הורשה של נחלות בישראל והבעייתיות שבכך

בדרך כלל במקרים של הורשת נכס נדל"ן (כמו נחלה), היורשים של הנכס מוכרים אותו ומחלקים ביניהם את הכסף שהתקבל לפי זכאותם. כפי שציינו בתחילת הכתבה, נחלות חקלאיות נועדו להישאר שלמות ואי אפשר לחלקן.

עובדה זאת היא אחת הנקודות הבעייתיות ביותר בהורשה של נחלה חקלאית. בנוסף לכך, במקרים רבים אין אפשרות לבעל הנחלה או ליורשים שלו למכור את הנחלה כמו נכס נדל"ן עירוני. עובדות אלה הן אשר גורמות לכך שהורשה של נחלה היא בעייתית יחסית.

 

אז איך אפשר להוריש את הנחלה?

בכדי לחלק שטח חקלאי בצוואה, על המצווה למנות בן או בת ממשיכים. הם אלו שיקבל את כל הנחלה בשלמותה, והם גם יהיו אחראים לפצות את שאר היורשים על חלקם היחסי בנחלה. אפשר למנות את הבן או הבת הממשיכים כבר בחיי המורישים, וכך לחסוך בירוקרטיה מיותרת כשיגיע הזמן לחלוקת העיזבון בין היורשים השונים.

 

אז איך ממנים בן או בת ממשיכים לנחלה?

מי שנקבע כבן הממשיך של הנחלה, צריך לפצות את היורשים האחרים בגין חלקם בנכס. לכן חשוב לבחור ביורש שיש לו את היכולת והרצון לעשות זאת. בנוסף לכך, יש לפנות להנהלת היישוב, לסוכנות היהודית ולמנהל מקרקעי ישראל בבקשה להכיר בבן הממשיך ככזה. במידה והבקשה תתקבל על ידי שלושה גופים אלה, המינוי יקבל תוקף.

 

ירושה והורשה של נחלה חקלאית בישראל – סיכום

נחלות חקלאיות הן נכס נדלנ"י מורכב להורשה, שנמצא בישובים, כפרים וקיבוצים. נכס זה אינו ניתן לחלוקה בין היורשים, ולעיתים קרובות גם לא ניתן למכור אותו בחופשיות. לכן בכדי להוריש אותו בצורה נכונה, יש למנות בן ממשיך שיקבל את הנחלה בשלמותה. יורש זה גם יהיה אחראי לפצות את שאר היורשים על חלקם היחסי בנחלה.

יורשת קרקע חקלאית

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
שטח חקלאי בצוואה
עורך דין צוואות וירושות
הכל על ירושה של שטח חקלאי

הורשה של שטח חקלאי או נחלה בישראל, צריכה לעמוד בשלל כללים, תקנות וחוקים שלא תקפים במקרה של הורשה של נדל"ן מסוגים אחרים. מכיוון שכך, הליך כתיבת הצוואה, חלוקת העיזבון וכל