כיצד נקבעים הסדרי השהות בהליך גירושין?

הליכי גירושין הם תהליכים משפטיים מורכבים ואמוציונליים שיכולים להיות מאתגרים למדי עבור כל הצדדים המעורבים. אחת הסוגיות השנויות במחלוקת שעולות במהלך הליכי גירושין היא קביעת הסדרי השהות לילדים המעורבים. בישראל, החוק נותן מסגרת להחלטה היכן יגורו ילדים לאחר גירושין, תוך התחשבות בטובת הילד. מאמר זה יעמיק בהיבטים המשפטיים והמעשיים של אופן קביעת הסדרי שהות במהלך הגירושין.

 

קצת על המסגרת המשפטית בהקשר הסדרי השהות

בישראל, המסגרת המשפטית לקביעת הסדרי השהות (בעבר היו מוכרים בשם "הסדרי ראייה") מתרחשת רק כאשר נקבעת משמורת מלאה לאחד מבני הזוג, למשל לאור חזקת הגיל הרך. כל זאת, מתוך ראייה כי יש חשיבות עליונה לרווחת הילד. בהתאם, על בית המשפט מוטלת האחריות להתחשב ברצונות הילד, בגיל שלו וברמת הבגרות שלו (או שלהם). בית המשפט ישקול גם כל היסטוריה של אלימות, התעללות או הזנחה, וכן את היכולת של כל הורה לספק את צרכיו של הילד.

הליך גירושין

פקטורים משמעותיים בקביעת הסדרי השהות

בבואו להחליט על הסדרי מגורים, יתחשב בית המשפט במספר גורמים, ביניהם גיל הילד, יחסי הילד עם כל אחד מההורים, יכולת ההורים לספק את צרכיו של הילד והעדפותיו של הילד עצמו. בנוסף, בית המשפט רשאי לשקול את צרכיו החינוכיים של הילד, הרקע הדתי, וכל צרכים או מוגבלות מיוחדים שיש לילד אשר יכולים לשמש כראיות לכך שהוא צריך לקבלת מסגרת זמן מסוימת עם אחד מבני הזוג.

 

הגשת תביעת הגירושין ברבנות

בישראל ישנם מספר סוגים של הסדרי שהות העשויים להיבחן על ידי בית המשפט. משמורת משותפת, שבה הילד מתגורר עם שני ההורים, היא אפשרות אחת. אחר הוא משמורת מפוצלת, כאשר לכל הורה יש משמורת בלעדית על אחד או יותר מהילדים. אפשרות שלישית היא משמורת בלעדית, כאשר להורה אחד יש משמורת פיזית בלעדית על הילד, ולהורה השני יש זכויות ראייה. יצוין שגם בית הדין הרבני וגם בית הדין לענייני משפחה מוסמכים לדון בסוגיות אלו.

הליך גירושין

ייצוג משפטי בהסדרי שהות

לאור המורכבות של הליכי הגירושין והאופי הרגשי של מחלוקות על הסדרי מגורים, חיוני להורים שיהיה ייצוג משפטי מוסמך לאורך כל התהליך. עורך דין מיומן לדיני משפחה יכול לספק הדרכה ותמיכה להורים, לעזור להם לנווט במערכת המשפט ולפעול לקראת תוצאה שתהיה לטובת ילדם.

במקביל, אנחנו ממליצים לחשוב על הליכי גישור בסוגיה. הגישור משמש פעמים רבות כאמצעי ליישוב סכסוכים בנושא הסדרי מגורים. גישור יכול להיות דרך יעילה להורים לעבוד יחד כדי להגיע להסדר שיהיה לטובת ילדיהם. במהלך הגישור, צד ג' ניטרלי יסייע להורים להגיע להסכמה בנושאים כגון היכן יגורו הילד, זמני ביקורים ונושאים נוספים הקשורים לרווחת הילד.

 

לסיכום

כאשר מתגרשים, הסדרי השהות הם אחד מהנושאים שגוררים הכי הרבה מריבות והיעדר הסכמות. לאור כך, אנחנו ממליצים לכם לפנות לייעוץ מקצועי שיסייע להגיע לפתרון אידיאלי. לפרטים נוספים אנחנו ממליצים לפנות לגורמים כמו עורך דין גירושין טל טאוב ממשרד עו"ד טאוב ושות'.

הליך גירושין

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
הליך גירושין
עו"ד תעבורה
כיצד נקבעים הסדרי השהות בהליך גירושין?

הליכי גירושין הם תהליכים משפטיים מורכבים ואמוציונליים שיכולים להיות מאתגרים למדי עבור כל הצדדים המעורבים. אחת הסוגיות השנויות במחלוקת שעולות במהלך הליכי גירושין היא קביעת הסדרי השהות לילדים המעורבים. בישראל,