תביעת לשון הרע נועדה להגן על שמו הטוב של אדם מפני פרסומים פוגעניים ושקריים העלולים להשפילו או לפגוע במעמדו החברתי, המקצועי או האישי. כדי שתביעת לשון הרע תהיה מוצלחת, ישנם מספר פרמטרים מרכזיים שחייבים להתקיים ולהיות מוכחים בבית המשפט. הבנה מעמיקה של פרמטרים אלו היא חיונית לכל מי ששוקל להגיש תביעה מסוג זה
קיומו של פרסום
פרסום לשון הרע חייב להיות גלוי לפחות לאדם אחד נוסף פרט לנפגע. הפרסום יכול להיות בכל אמצעי תקשורת – כתוב, משודר או דיגיטלי, כגון מאמר, פוסט ברשתות החברתיות, הודעת דוא"ל או מסרון. חשוב להוכיח שהפרסום אכן התקיים, ושנעשה לעיני הציבור או לעיני אדם שלישי.
תוכן פוגעני של הפרסום
לשון הרע מוגדרת כדבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות, לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצידם, או לפגוע בעבודתו, במשלח ידו או בעסקו של האדם. יש להראות שהפרסום מכיל תוכן פוגעני המכוון לפגוע בשמו הטוב של הנפגע ולגרום לו נזק.
זיהוי הנפגע
יש להוכיח שפרסום מהסוג של לשון הרע או הוצאת דיבה מתייחס באופן ברור ומפורש לאדם התובע. אם מדובר בקבוצת אנשים, יש להראות שהפרסום מתייחס לתובע באופן אישי ושהוא מזוהה באופן ברור בתוך הקבוצה. זיהוי הנפגע יכול להיות על פי שמו המפורש או תיאור שמאפשר לזהותו באופן חד משמעי.
הוכחת נזק
בתביעת לשון הרע יש להוכיח שנגרם נזק לנפגע כתוצאה מהפרסום הפוגעני. הנזק יכול להיות נזק כלכלי, נזק נפשי, פגיעה במעמדו החברתי או המקצועי של הנפגע. חשוב לציין כי לפי חוק איסור לשון הרע, ניתן לתבוע פיצויים גם ללא הוכחת נזק ממוני, אך הוכחת נזק ממשי עשויה לחזק את התביעה ולהוביל לפיצויים גבוהים יותר.
היעדר הגנה חוקית למפרסם
חוק איסור לשון הרע מכיל מספר הגנות אפשריות למפרסם, כגון הגנת אמת בפרסום והגנת תום לב. אמת בפרסום חלה כאשר הפרסום היה נכון והיה בו עניין ציבורי. הגנת תום לב חלה כאשר הפרסום נעשה מתוך חובה חוקית, מוסרית או חברתית, או כהבעת דעה על עניין ציבורי. כדי שהתביעה תהיה מוצלחת, יש להראות שהפרסום אינו עומד באחת מההגנות החוקיות המוענקות למפרסם.
כוונה לפגוע או רשלנות
יש להוכיח שהמפרסם פעל בכוונה לפגוע בנפגע או שהפרסום נעשה מתוך רשלנות. כוונה לפגוע מתייחסת למקרים בהם המפרסם ידע שהפרסום אינו נכון או שהיה אדיש לתוצאות האפשריות של הפרסום. רשלנות מתייחסת למקרים בהם המפרסם לא נקט באמצעים סבירים לבדוק את אמיתות הפרסום או את השלכותיו האפשריות.
לסיכום
כדי שתביעת לשון הרע תהיה מוצלחת, חייבים להתקיים מספר פרמטרים מרכזיים: קיומו של פרסום, תוכן פוגעני של הפרסום, זיהוי הנפגע, הוכחת נזק, היעדר הגנה חוקית למפרסם והוכחת כוונה לפגוע או רשלנות.