רשלנות רפואית דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח, היא מחלה דלקתית אשר פוגעת בקרום הרך שעוטף את מערכת העצבים המרכזית של המוח ושל חוט השדרה, מחלה זו נפוצה בעיקר בקרב ילדים וזאת בשל המערכת החיסונית המוחלשת שלהם ונובעת גם ממחלות כרוניות, בנוסף מחלה זאת יכולה לפגוע גם באנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה, כאלו הסובלים גם ממחלות כרוניות נוספות קשות במיוחד.

 

לדלקת קרום המוח קיימים שני סוגים אשר גורמים למחלה:

 

דלקת קרום המוח הנגיפית

זהו הסוג הנפוץ ביותר של דלקת קרום המוח, ויחד עם זאת זהו גם הסוג הפחות חמור של מחלת דלקת קרום המוח, במקרים רבים דלקת זאת יכולה לחלוף מעצמה גם ללא טיפול רפואי פולשני ואפשר יהיה להסתפק בטיפול רפואי הכולל לקיחת תרופות בלבד, אך יחד עם זאת ישנם קרים בודדים בהם הדלקת חלפה גם ללא טיפול תרופתי כלל.

דלקת קרום המוח הנגיפית יכולה להגיע בכל גיל, אך כמו שנאמר כבר קודם, היא אופיינית בעיקר בקרב תינוקות, שמתוכם היא בעלת שיעור התפוצה הגבוה ביותר בתינוקות עד גיל שנה, וזאת מהסיבה העיקרית שמערכת החיסון שלהם עדיין לא חזקה מספיק והתמודדה עם דברים בעבר ולכן הם יכולים בקלות להיפגע, מכאן כי אוכלוסייה זאת זקוקה להגנה המרבית מחשיפה דלקתית.

היום בשנת 2020 כבר ישנם חיסונים רבים היכולים למנוע את המחלה של דלקת קרום המוח, אמנם אין מדובר בחיסון ישיר, אלא חיסונים למחלות אחרות כמו חצבת, חזרת, אבעבועות רוח, אדמת ושיתוק ילדים, אלו יכולים למנוע את מחלות אלו שמחלישות את המערכת החיסונית וגורמות לדלקת קשה וחמורה בקרום המוח.
מכאן הסיבות העיקריות לדלקת, הם פגיעה של וירוסים הקשורים גם למעיים, או וירוס ההרפס.

במקרים כאלו שילד חולה באחד מאותם הווירוסים העלולים לגרום להתפתחות של דלקת קרום המוח, אין בשום אופן להקל ראש ולהתאים את הטיפול הטוב והמדויק ביותר לפי סוג המחלה, יחד עם זאת להגיע לטיפול מהר ככל שניתן וחיזוק המערכת החיסונית.

 

שרטוט של פנים המוח

 

דלקת קרום המוח החיידקית

זהו הסוג הקשה ביותר של דלקת קרום המוח, במקרים קיצונים סוג זה של דלקת קרום המוח החיידקית עלול להוביל גם למוות.
ישנם שלושה חיידקים עיקריים הגורמים למחלת דלקת קרום המוח החיידקית :

החיידק הגורמים והמאפיינים
המופילוס אינפלואנזה חיידק זה גורם לדלקת בקרום המוח בעיקר בתינוקות בגילאים של עד עשרה חודשים, אך קיים חיסון יעיל מאוד נגדו שהצליח להוריד את שיעור המחלה באופן משמעותי מאוד, כמו כן ידוע על מחקרים רבים בתחום וחיסונים נוספים שגורסים כי במשך הזמן הקרוב חיסון זה יעיל עד כדי שנגיף זה עלול להעלם.
מנינגוקוק חיידק זה נמצא בלוע של חמישית מהילידים, הוא נמצא שם באופן רגיל, עדיין לא נמצאה הסיבה בגלל חיידק זה הופך לאלים וגורם לזיהום נרחב שמתפתח במהירות. במקרים של זיהום התוצאות חמורות במיוחד ומתחילות מפגיעה מוחית כמו פירכוסים, שיתוק, פיגור שכלי ומגיעות גם למוות, החיידק מנינגוקוק הוא הגורם המרכזי לדלקת קרום המוח החיידקית. למרות שקיימים חיסונים נגד החיידק מנינגוקוק חיסונים אלו אינם פעילים נגד זני החיידק שנמצאים בישראל, אך החיסון ניתן היום כטיפול למניעה לחולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת או לכאלו הנוסעים למדינות בהם הנגיף קיים.
פנוימוקוק רבים מכירים את חיידק זה בעיקר מדלקות אוזניים ודלקות ראיה, אך גם נגד חיידק זה קיים חיסון יעיל במיוחד, במתן ישיר של החיסון לוריד ניתן להוריד אותו באופן משמעותי עד כדי הורדה מלאה של החיידק ממערכת הדם.

תסמיני דלקת קרום המוח

התסמינים של דלקות קרום המוח החיידקית וגם דלקת קרום המוח הוויראלית דומים, אפשר להבחין בתסמינים הבאים בשני סוגי המחלה.

עלייה של חום גבוה המלווה בצמרמורת, שינוי במצב ההכרה מצב של איבוד הכרה מלא או חלקי, בחילות קשות והקאות רבות המלוות בכאבי ראש חזקים, רגישות ניכרת לאור ורצון לבלות את רוב הזמן במקביל לכאבים במקומות חשוכים, קוצר נשימה החוזר על עצמו לפרקים רבים.

 

אבחון של דלקת בקרום המוח

אחת הדרכים לאבחון דלקת קרום המוח היא ניקור מותני, שמהלך בדיקה זאת שואבים נוזל הנמצא בעמוד השדרה, את הנוזל הזה דוגמים. אך יחד עם זאת יש מספר בדיקות נוספות אותן יש לבצע כגון בדיקות דם, תרביות נוזל השידרה (אלו גם נבדקות במקביל לניקור המותני).

הטיפול שנעשה היום בדלקת קרום המוח הוא טיפול אנטיביוטיקה שניתן במספר דרכים בהתאם להחלטת הרופא המטפל, ישנם מקרים בהם הטיפול יינתן באמצעות תרופה ולא פולשני ומקרים בהם יהיה על החולה להיות מאושפז ולקבל אנטיביוטיקה אל תוך הווריד באופן קבוע, במקרים רבים בהם קיימת דלקת קרום המוח הוויראלית באמצעות הטיפול הנכון, היא תחלוף בתוך שבועיים עד שלושה שבועות, אך יש להבין כי אבחון וטיפול מוקדם הם חלק קריטי ובלתי נפרד מהצלחה בטיפול, באם לא יינתן טיפול מתאים ומיידי עלולה להיות החרפה בדלקת שעלולה לגרום לסיבוכים.

 

העילות האפשריות להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית

ישנן מספר עילות בגינן ניתן לתבוע רשלנות רפואית על דלקת קרום המוח, בראשם עומדת העילה של רשלנות רפואית בדלקת קרום המוח באבחנה, במקרה זה יש להוכיח מעבר לכל ספק כי בוצע רשלנות שהיא אבחנה מצומצמת שלא כללה את האפשרות של חיידק המנינגיטיס למרות שבאבחנה זאת ניתן לראות כי קיימים סימנים מחשידים המעידים כי ייתן ומצויה דלקת קרום המוח.

חוסר ביצוע של בירור ומקיף בכדי לקבל אבחנה מלאה על המחלה, כמו גם מעקב של הרופא המטפל בכדי לאשר שאכן המטופל ביצע את הבדיקות הנדרשות בהתאם לחשש שהתעורר.

רשלנות בביצוע ניקור מותני, מקרים בהם בדיקת הניקור המותני לא בוצעה בצורה נכונה וגרמה לכך שלא אובחנה הדלקת ונגרמה החרפה קשה בעקבות כך.

פענוח שוגי של הבדיקות, במקרה של פענוח שגוי שגרם לחוסר מתן טיפול מתאים ניתן לקבוע כי אכן קיימת רשלנות רפואית אשר גרמה לדלקת קרום המוח להחריף.

באם ראיתם כי אכן באחד מהסיבות האלו קיים חשש של רשלנות רפואית, מומלץ להיוועץ בעורך דין בעל וותק וניסיון המומחה לתביעות בגין רשלנות רפואית.

בשלב הראשון של התביעה, החומרים יוגשו לרופא מומחה לצורך קבלת חוות דעת שניה לוודא אם אכן קיימת רשלנות, אם אכן קיימת רשלנות שאותה ראה הרופא בחוות הדעת השנייה תוגש התביעה בגין הרשלנות, באם זהו הטיפול הרשלני, האבחון הרשלני או הבדיקה הרשלנית שנעשתה.

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוח האדם
עורך דין רשלנות רפואית
רשלנות רפואית דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח, היא מחלה דלקתית אשר פוגעת בקרום הרך שעוטף את מערכת העצבים המרכזית של המוח ושל חוט השדרה, מחלה זו נפוצה בעיקר בקרב ילדים וזאת בשל המערכת החיסונית