האם יורשים יכולים לחלק את העזבון אחרת ממה שקבוע בחוק

מצאתם את עצמכם עם ירושה שחולקה בצורה שונה ממה שרציתם? אפשר לשנות זאת. כיום, ישנם חוקים ונהלים שמאפשרים ליורשים לשנות את חלוקת העזבון שהושארה להם לאחר פטירת האדם. במאמר הבא נציג לכם מהו עזבון,  איך מחלקים את העזבון מחדש, מהם הדגשים שחשוב לזכור וכיצד תנהלו זאת בצורה הטובה ביותר.

 

מהו עזבון?

עזבון הוא כל רכושו של הנפטר ומה שהותיר אחריו בצוואתו. מרגע שהאדם נפטר, הוא לא יוכל להסביר כיצד הוא מעוניין לחלק את כל מה שנותר אחריו. מעבר לכך, ישנן פעולות שרק אותו אדם יכול היה לעשות כמו למשל משיכת כספים מהבנק, טיפול בנכסי מקרקעין או ניהול של עסק או חברה. קיים פרק זמן, בין פטירתו של האדם ועד שהיורש יוכל לגעת ולטפל בנכסים האלו. במקרים מסוימים היורשים לא מסכימים על חלוקת העזבון ועולה דרישה לשנות את אופי ניהול העזבון.

 

האם אפשר לחלק את העזבון אחרת?

ישנן פעמים בהם היורשים מעוניינים לבצע חלוקת עזבון שונה מזו המפורטת בצוואה. תחת מספר תנאים הדבר אפשרי לחלוטין. במצב שבו היורשים מעוניינים לבצע הסכם חלוקת עזבון מחדש, עליהם להימנע לחלוטין מכל חלוקה במצב הקיים. כשיש נכסים למשל ורוצים להעביר את השם מאחד לשני, יכולים להילקח על כך מיסים רבים, על אף שבמעמד הורשה של נכס לא יילקחו מיסים. לכן, כשתתבצע החלוקה תחת ההסכם החדש, עבור החוק מדובר בהסכם שבין בעלי נכסים ולא הסכם ראשוני וכאן צריך להיכנס לתמונה עורך דין לענייני ירושה.

 

דגשים לחלוקת עזבון

אם רוצים לחלק את העזבון אחרת ממה שהיורש קבע, החלוקה יכולה להתנהל רק בין מי שמוגדר כיורש על פי דין בצוואה. בהסכם העזבון החדש לא תתאפשר הכנסה של אנשים נוספים לחלוקה, אך כן יכולה להתאפשר חלוקה חלקית, כיוון שאין חובה שכל היורשים יהיו צד בחלוקה. כך, אם רק שני אחים למשל מתוך שישה, קיבלו האחד נכס והשני כסף, והם מעוניינים להחליף אותם ביניהם, הדבר אפשרי.

 

מנהל עזבון

ישנן פעמים בהן מוגדר מנהל עזבון, והוא רשאי להציע הסכם חלוקה. הסכם החלוקה שאותו הוא יציב, יכול להיות שונה מרצונותיהם של היורשים, ועדיין לקבל לגיטימציה. כאשר לא קיימת הסכמה בין היורשים על הסכם העזבון המחודש, תוגש בקשה לבית המשפט שיכול לאשרה. מרגע שבית המשפט יחתום על ההסכם, הוא יצא לפועל והפרה שלו יכולה להיות הפרה של החוק.

 

לסיכום,

ניתן לחלק את העזבון בצורה שונה אך מומלץ לעשות זאת על ידי הסכם. ההסכם ימנע מכם להגיע לסכסוכים לא רצויים ויקבע בצורה מסודרת מה מגיע לכל אחד. מעבר לכך, יש לו יתרונות בפני רשויות החוק. על כן, מומלץ לקחת עורך דין שיסייע לכם לקבוע הסכם הוגן וינהל את התהליך בצורה נכונה וחכמה.

היורשים מחלקים את העיזבון

אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם